HFAB är en del av Halmstads kommun

På debattplats skriver Marianne Norell (V) om hur hon ser på hanteringen av HFAB. Hon framför en mängd olika saker som det inte finns utrymme att bemöta här. Däremot finns det all anledning att bemöta följande stycke ur hennes artikel, eftersom den mycket tydligt fångar just det som vår kritik har handlat om. Norell skriver […]

Sverige bör fullt ut gå med i Nato

Vi moderater vill skapa ett nationellt säkerhetsråd som faktiskt fungerar, ett starkare svenskt försvar och en tydlig väg till Nato, skriver två moderata riksdagsledamöter. DEBATT 29/1. Folk och försvars rikskonferens 2018 i Sälen är avslutad. Under några dagar hamnar försvars- och säkerhetspolitiken i centrum då blickarna riktas mot den svenska fjällvärlden. Sverige befinner sig i […]

Att se helheten är vägen för att bygga vidare

Under alliansregeringens åtta år vid makten visade vi tydligt på att höga skatter inte nödvändigtvis innebär mer pengar till vår gemensamma välfärd. Faktiskt visade det sig att sänkta skatter ledde till att fler jobbade och statens intäkter därigenom ökade. Vi vill fortsätta att utveckla Sverige. Vi vill fortsätta utveckla och förbättra vår gemensamma välfärd, men […]

Glöm inte vårt öppna och fria samhälle

Debatt HP 21/10. Sankt Petersburg, oktober 1917: Det är tidig morgon, en liten flicka ligger i sin säng. Hon väcks av att det bultar på ytterdörren. In rusar beväpnade män som noggrant söker igenom lägenheten. Under dagens lopp återkommer männen flera gånger, varje gång allt mer brutala och hårdföra. Sista gången de kommer griper de […]

P-avgifter är mer till för att öka rotationen

DEBATT HP 27/3. Den senaste tiden har olika röster höjts för att Halmstad borde införa p-skiva, senast i raden var HP:s ledarsida den 15/2. Jag kan fullt ut sympatisera med tanken om att göra åtgärder som ska skapa förutsättningar för ett levande centrum. Tyvärr tror jag inte att just införandet av p-skiva skulle skapa ett […]

Halmstad behöver Brommaflyget

DEBATT HP 19/10. Goda kommunikationer är en förutsättning för regional utveckling, både för det privata näringslivet men också för offentlig verksamhet. På lång sikt måste dessa kommunikationer göras med så liten miljöpåverkan som möjligt. Men då måste de också vara ett vettigt alternativ tidsmässigt och tillgänglighetsmässigt. För Hallands del är dagens tåg inte ett tidseffektivt […]